Mijn reis door Amerika

Vorig jaar vroeg Jos, mijn jongste zoon of ik met hem mee wilde om 3 weken door Amerika te toeren met een camper. Via zijn werk kreeg hij namelijk een aanbieding om een camper van Chicago naar Las Vegas te brengen. We hoefden dan geen huur te betalen voor de camper. Zelf was ik nog nooit eerder in Amerika geweest, dus het was een erg aantrekkelijk aanbod, maar het zou pas in maart 2017 plaatsvinden.

Na maanden wachten was het eindelijk  zover. Jos had de reis van tevoren uitgestippeld.  Op 21 maart namen we op Schiphol afscheid van Carolien en vertrokken we naar Chicago. We bleven daar 2 dagen. Het was koud en windering in Chicago, maar dat is niet zo vreemd want de stad wordt niet voor niets Windy City genoemd.

Mijn eerste indruk van Amerika in Chicago was dat alles zo groot was; gebouwen, wegen, auto´s, koffie, cola. We hebben boven in een van de hoogste gebouwen, Water Tower, op 314 meter, de stad in 360 graden kunnen bewonderen. Wat een uitzicht.  Het was ook mogelijk om via een speciale attractie (Tilt) vanaf de toren 314 meter omlaag te kijken (zie foto), maar voor iemand met hoogtevrees was dat teveel gevraagd.

Na 2 dagen gingen we dan met een touringcar naar de fabriek waar de campers stonden te wachten. Jos en ik zouden op weg gaan naar Las Vegas, maar anderen vertrokken met hun campers naar andere plaatsen. Onze camper was 9 meter lang en geschikt voor 4 volwassenen en 2 kinderen, maar nu zouden alleen Jos en ik hierin 2 weken rijden en slapen.

Onderweg naar onze eerste camping reden we door het land van de Amish; bij boerderijen staan overal kleine koetsjes, want ze rijden geen auto maar alleen met paard en wagen. Op de eerste camping in dit grote land komen we toch reisgenoten met hun campers tegen.

De volgende dag rijden we naar Memphis waar we het Graceland van Elvis Presley bezoeken. Apart om te zien hoe hij daar gewoond heeft. Een bedevaartsoord voor vele fans.

Wat me erg is opgevallen waren de talloze kerken die zelfs in het kleinste gehucht te vinden zijn. En dan vaak niet één kerk, maar zelfs in één geval drie kerken van verschillende gezindten vlak naast elkaar.

Amerika is een christelijk land en daar komt men openlijk voor uit. Midden in het land zagen we zelfs een metershoog kruis staan.

Onderweg hebben we verschillende weersomstandigheden meegemaakt, wind regen, sneeuw en op het eind van de reis tropische temperaturen. Het was soms zo koud dat ik een winterjas moest kopen. We hebben diverse nationale parken bezocht; Mesa Verde was het eerste park en direct was ik onder de indruk van de ongelooflijk mooie natuur. Bij Moab bezoeken we het park Arches en weer zien we een verscheidenheid aan landschappen. Ongelooflijk als je bedenkt dat dit al miljoenen jaren geleden of langer is ontstaan. Ook Monument Valley hebben we bezocht en met een Navajo native, je mag hen geen indianen noemen,  hebben we een toer gemaakt door weer ander landschap. Bijna op het eind van de reis kamperen we bij Page aan een mooi meer maar net die dag regent het pijpenstelen. Pas de volgende dag als we naar de Grand Canyon vertrekken zien we hoe mooi dit meer was.

Een van de hoogtepunten was het bezoek aan de Grand Canyon; we kampeerden onder besneeuwde bomen. Mijn zonen hadden me als cadeau voor mijn 65e verjaardag een rondvlucht met een helicopter boven de Grand Canyon gegeven. Adembenemend was het.

Na bijna 3 weken werd het  tijd om de camper in te leveren in Las Vegas. We hadden bijna 5000 km gereden door 11 staten. In Las Vegas was het heel warm. We hadden een kamer gereserveerd in het Luxor, een hotel geheel in Egyptische stijl. Omdat het hotel gebouwd is als een piramide gaan de liften niet recht omhoog, maar schuin; heel apart. Overal in elk hotel, en dat zijn er nogal wat, zijn er enorm grote zalen waar gegokt kan worden. Hoewel ik van mijn collega´s geld had gekregen voor mijn 65e verjaardag om mee te gokken heb ik het geld in mijn zak gehouden. Het massaal gokken overweldigde me zo dat ik het gewoon niet aandurfde.
Twee dagen bleven we in Las Vegas en al wandelend over de Strip verbaasde ik me over wat ik allemaal te zien kreeg; o.a. de Eifeltoren, de gondels van Venetië, het Vrijheidsbeeld van New York. Twee dagen Las Vegas waren echter wel voldoende om weer naar het normale leven te verlangen. Via Toronto vlogen we na 3 weken Amerika weer terug naar Amsterdam; een ervaring rijker.

Wim de Graaf

Hieronder nog enkele foto’s die Wim gemaakt heeft tijdens zijn reis